پورتال داود آنلاین

كدام يك از غذاها برای سلول های خاکستری مغز مفيدند ؟

[metaslider id=796]

كدام يك از غذاها برای سلول های خاکستری مغز مفيدند ؟

در ادامه با داودآنلاین همراه باشید تا در مورد تغذیه سلول های خاکستری مغز بیشتر بدانید …

سلول خاکستری مغز چیست ؟

سلولهای عصبی مغز به رنگ خاکستری می باشند و در حقیقت سلول دیگری در مغز نخواهیم داشت بنابر این کلیه کارهای مربوط به مغز و سیستم عصبی را این سلولها انجام می دهند . این سلولها زوائد رشته مانندی دارند که از یک غلاف خاصی پوشیده شده است که رنگ این غلاف سفید می باشد بنابر این در قشر مغز دو ناحیه مجزا سفید و خاکستری مشاهده می شود .
سلول های عصبی بر خلاف بسیاری از سلولهای دیگر بدن ثابت می باشند و تولید مجدد ندارند به این معنا که اگر این سلولها آسیب ببینند کمی قدرت بازسازی دارند ولی سلول دیگری مجددا تولید نمی شود و سلولهای دیگر که در مجاورت آن قرار دارند وظیفه این سلول آسیب دیده را بعهده می گیرند . و به این علت است که می گویند اگر سلول عصبی آسیب ببیند دیگر قابل بازیابی نیست .

 

كدام يك از غذاها برای سلول های خاکستری مغز مفيدند ؟

غذای خوب و ایده آل برای   تندرستی جسمی و روانی نیازمند است . مغز انسان باید  دارای مواد مقوی باشد  تا خوب کا رکنند . عینا مثل سایر اندام های بدن مانند قلب و ریه و…. اما چه  نوع خوردنی ها برای  مغز بسیار لازم است.

به بهترین روش های تغذیه سلول های خاکستری مغز توجه کنید :

ماهی چرب

اسیدهای چرب ضروری، توسط بدن و به خودی خود تولید نمی شوند و باید از طریق برنامه غذایی آنها را جذب کنید. چربی های موثر و مفید امگا۳ مثل DHA و EPA به طور طبیعی در ماهی های چرب وجود دارد. منابع اصلی حاوی این چربی ها شامل روغن بذر کتان، روغن سویا، دانه آفتابگردان و روغن گردو است. این غذاها برای سلامت عملکرد مغز مفیدند و علاوه بر مغز برای قلب و مفاصل نیز مناسب هستند. ماهی های حاوی این روغن های چرب عبارتند از سالمون، قزل آلا و شاه ماهی. کمبود سطح DHA باعث افزایش احتمال بروز بیماری آلزایمر و از دست دادن حافظه می شود.

استفاده از برخی ویتامین های خاص

ویتامین های خاص مثل ویتامین های (۱۲B و ۶B) و فولیک اسید باعث کاهش میزان هوموکیستین در خون می شود. افزایش سطح هوموکیستین باعث افزایش احتمال سکته و بیماری آلزایمر می شود. تحقیقات و بررسی های انجام شده روی افراد پیر نشان می دهد که بعد از دو سال استفاده از ۶B و ۱۲B و فولیک اسید میزان توانایی های مغزی شان افزایش یافته و کمتر دچار پیری و چروکیدگی مغز شده اند.

گوجه فرنگی

لیکوپن نام نوعی آنتی اکسیدان بسیار فعال و قدرتمند است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کند و از آسیب دیدگی سلول ها در اثر آنها جلوگیری کند. گوجه فرنگی جزو سبزیجاتی است که از رشد و پیشرفت آلزایمر و فراموشی پیشگیری می کند.

غلات

جو و برنج قهوه ای کمک زیادی به تثبیت گلوکز خون می کنند در حالی که این اتفاق با کربوهیدرات های تصفیه شده رخ نمی دهد. گلوکز مهمترین منبع تامین انرژی و سوخت مورد نیاز مغز است و ثابت نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد. وقتی که گلوکز خون پایین می آید احساس ضعف و خستگی می کنید و نمی توانید خوب تمرکز کنید بنابراین لازم است که روزانه ۲۵ گرم فیبر میوه ها، سبزی ها، لوبیا و… مصرف کنید.

آب

تک تک سلول های بدن ما به آب نیاز دارند و در مورد سلول های خاکستری مغز نیز استثنایی وجود ندارد. حدود سه چهارم از مغز را آب تشکیل می دهد. افرادی که به اندازه کافی آب می نوشند و بدن خود را مرطوب نگه می دارند در انجام تست های فکری و مغزی نیز عملکرد بهتری دارند.

قره قاط

تحقیقات به انجام رسیده در این زمینه نشان می دهد قره قاط میوه ای است که می تواند حافظه کوتاه مدت را تقویت و از انحطاط آن پیشگیری کند.

تخم کدو

اگر هر روز فقط یک مشت تخم کدو بخورید به اندازه کافی روی دریافت کرده اید و حتماً می دانید که روی برای تقویت حافظه و افزایش توانایی های مغز لازم است.

کاکائو

کاکائوی سیاه ۷۰ درصد فلوونوئید دارد که نوع دیگری از آنتی اکسیدان هاست. علاوه بر کاکائوی تلخ سایر مواد غذایی حاوی فلوونوئید عبارتند از سیب، انگور بنفش و قرمز، پیاز و چای و… برای دوری از خستکی محیط کار خوردن کاکائو باعث نشاط شما می شود.

آووکادو، روغن ها، آجیل ها و دانه ها

تمام این مواد حاوی مهمترین آنتی اکسیدان ها هستند.
افرادی که به طور میانگین ویتامین E مورد نیاز بدن خود را تامین می کنند (از طریق غذاها و نه از طریق مکمل ها) تا ۶۷ درصد کمتر دچار خطر ابتلا به آلزایمر می شوند. هر یک از ما باید به طور متوسط هر روز ۱۵ میلی گرم ویتامین E دریافت کنیم که چیزی حدود ۲ انس بادام می شود.

بروکلی بهترین است

بروکلی بهترین منبع برای تامین ویتامین K است. ویتامین K تاثیر زیادی در افزایش عملکرد و تقویت قدرت مغز دارد.
علاوه بر بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C و برخی ترکیبات گیاهی مثل کاروتنوئید هستند و از مغز محافظت می کنند.
آنتی اکسیدان ها از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند تا سلول ها انرژی بیشتری در خود حفظ کنند، مغز ما در اثر وجود رادیکال های آزاد مستعد آسیب دیدگی می شود چرا که مغز به انرژی سلول ها احتیاج دارد و کمبود این انرژی روی آن اثر می گذارد.
مغز حدود ۳ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد اما حدود ۱۷ درصد از انرژی آن را به مصرف می رساند. به همین دلیل اغلب آنتی اکسیدان ها برای مغز مفیدند. دانشمندان دانشگاه هاروارد دریافته اند افرادی که از این سبزی ها به کمترین مقدار استفاده می کنند، سریع تر دچار پیری مغز می شوند.

اشتراک در شبکه اجتماعی

بیوگرافی نویسنده davoodsys

مشاهده تمامی 9 پست

مطالب مشابه با این مطلب

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.